Najib: Bukan Ustaz Ebit je, saya pun kena fitnah dengan Ustaz Kacang ni



Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengingat kembali yang beliau juga pernah kena ‘sound’ dengan Ustaz Abu Syafiq atau nama sebenarnya Rasyiq Alwi.

Ustaz Abu atau juga terkenal dengan nama yang kurang sedap didengar, Ustaz Kacang sebelum ini telah memuat naik satu video mendakwa bahawa slogan yang sering digunakan oleh Ahli Parlimen pekan ‘malu apa bossku’ itu adalah merupakan satu slogan yang haram.

“Malu apa bossku, haram. Sesungguhnya malu itu adalah (sebahagian) daripada iman. Kau tak ada iman ke? Apa ni?

“Sahabat ajar kita malu, ulama ajar suruh kita malu.

“Tiba-tiba kau ajar 'malu apa bossku' dalam ketika mana kau terpalit dengan kes jenayah, kes rompakan, kes merosakkan negara,” kata Abu Syafiq.


Loading...

Perkataan slanga ‘bossku’ didakwa berasal dari Sabah. Ia bermaksud ‘kawanku’. Ianya digunakan kepada teman supaya nampak lebih akrab. Malahan juga digunakan kepada orang yang tidak dikenali bagi menggambarkan kemesraan.

Sementara sebutan ‘malu apa bossku’ mula menjadi sebutan yang popular selepas video pendek yang tular di Facebook menampilkan seorang pemuda merakam video bersama Najib. Pemuda tersebut kedengaran menyebut ‘bosku’ dan disambut oleh Najib dengan menyebut, ‘Malu apa bosku’.

Menurut pemuda itu, asal usul sebutan ‘malu apa’ adalah bermula dari seorang kawannya yang tiada duit. Beliau secara spontan berkata ‘malu apa bossku’ yang bermaksud tidak perlu malu walaupun duit sedikit asalkan melakukan sesuatu yang halal.

Maka secara umumnya, maksud sebutan ‘malu apa bossku’ adalah tidak perlu malu melakukan sesuatu asalkan ia adalah perkara yang betul dan halal.

Ia bukanlah bermaksud mengajak masyarakat menjadi tidak malu seperti yang didakwa oleh Ustaz Kacang tersebut.


Loading...

Bahkan tindakan Ustaz Kacanag tersebut memfitnah Najib dengan tuduhan yang masih tidak dibuktikan lagi di mahkamah adalah amat dikesalkan kerana ia datang dari mulut seorang yang memegang status ‘ustaz’.

Bukankah setiap tuduhan itu perlu disertakan dengan pembuktian?

Sebelum ini Ustaz Kacang telah menggemparkan media sosial apabila mendakwa kerja-kerja kebajikan yang dilakukan oleh Ustaz Ebit Lew sebagai perbuatan yang riak.

Beliau juga memfitnah Ustz Ebit Lew menyelewengkan sumbangan orang ramai untuk membeli kereta mewah.

Tindakan Ustaz Kacang itu mendapat kecaman netizen dan terbaru beliau berkeras tidak mahu meminta maaf dan mendakwa beliau tidak melakukan sebarang kesalahan terhadap Ustaz Ebit. – Cinca


Please subscribe


ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram