Saya tak akan minta maaf pada Ebit Lew – Ustaz Abu Syafiq



Masih hangat diperkatakan mengenai isu berkenaan kerja khidmat masyarakat yang dilakukan oleh ustaz Ebit Lew telah mendapat tentangan beberapa pihak.

Antara nama yang sering dikaitkan dalam isu ini adalah Ustaz Abu Syafiq, yang didakwa memuat naik status di Facebook mempertikaikan cara ust Ebit Lew berkongsi mengenai sumbangan yang disalurkan.

Bagaimanapun, Ustaz Abu Syafiq dalam satu temubual telefon oleh bekas wartawan TV3, Ryzal Ibrahim, telah menjelaskan segala isu yang berbangkit kini.


Loading...

Menurut Ustaz Abu Syafiq, kenyataan awalnya berkenaan menjaga aib orang miskin sebenarnya tidak ditujukan khusus kepada Ustaz Ebit Lew.

“Saya larang kalau sehingga mengaibkan orang tu,” katanya.

Namun, disebabkan kenyataan itu berpadanan dengan aktiviti kerja amal yang dilakukan oleh Ustaz Ebit, membuatkan ramai mula menyangka bahawa status tersebut di buat untuk pendakwah tersebut.


Loading...

“Kenyataan saya tiada kaitan pun dengan Ebit Lew sebelum ini…saya tidak kenal dan tak pernah bercakap dengan dia,” katanya.

Akan tetapi selepas isu itu mula tular, pendakwah tersebut terus membincangkan mengenai soal cara perkongsian ustaz Ebit mengenai golongan yang menerima sumbangan dirasakan tidak menjaga aib.

Justeru, apabila ditanya mengenai permohonan maaf, Ustaz Abu Syafiq menyatakan ia bukanlah keperluan untuk kerana dia tidak melakukan apa-apa kesalahan.



“Saya tidak akan buat permohonan maaf, sebab saya tak buat salah,” katanya.



Netizen bagaimanapun skeptikal dengan pengakuan Ustaz Abu Syafiq yang kedengaran seperti tidak meyakinkan.

Rata-rata mereka merasa kecewa dengan sikap angkuh Ustaz Abu yang sangat susah untuk meminta maaf yang mana tidak padan dengan gelaran ‘ustaz’ yang disandangnya.

“Sepatutnya apabila sudah bergelar ustaz tu mudahlah untuk meminta maaf, berlembut, sopan, adab yang tinggi. Tapi ini terbalik. Tak nampak macam ustaz. Nampak macam penyamun je,” komen Nabeel. – RyzalIbrahim/Cinca



Please subscribe


ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram