Pilihan Anwar jadi PM telah gagal, kata DAP dan Amanah



DAP dan Amanah mendedahkan pilihan pertama mereka untuk mencalonkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri tidak berjaya mendapat sokongan diperlukan bagi membentuk kerajaan.

Justeru, ia menyebabkan pilihan kedua, iaitu Dr Mahahir Mohamad sebagai perdana menteri dan Anwar sebagai timbalannya, dikemukakan.

Loading...

Dalam kenyataan bersama pemimpin parti itu petang ini, DAP dan Amanah mendedahkan pilihan pertama hanya mampu mendapat sokongan maksimum 96 anggota parlimen.

Jumlah itu melibatkan 91 sokongan anggota parlimen Pakatan Harapan (38 PKR, 42 DAP dan 11 Amanah) dan lima dari Bersatu, termasuk Mahathir.

Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Pengarah Komunikasi Amanah Khalid Samad dan Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke Siew Fook, yang juga dua bekas menteri dalam kabinet Mahathir sebelum ini.

Loading...

Khalid dan Loke juga mendedahkan usaha terakhir Anwar untuk mendapatkan sokongan Gabungan Parti Sarawak (GPS) juga tidak berjaya.

Tambah mereka, tempoh masa dipersetujui bagi merungkai kebuntuan itu juga telah tamat dan gagal mendapat sokongan cukup.

“Kami berharap usaha untuk mendapatkan sokongan melalui opsyen kedua boleh seterusnya dilakukan sepertimana dipersetujui kerana pentadbiran kerajaan PN jelas mendatangkan kerosakan kepada institusi dan kewangan negara,” menurut kenyataan itu.

[Berita penuh menyusul] – Mkini

ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram