Pimpinan PKR gesa parti tinggalkan PH



PETALING JAYA: Seorang pemimpin PKR Selangor meminta partinya untuk membuang DAP dan Amanah, rakannya dalam Pakatan Harapan, setelah pemimpin kedua-dua parti itu nampaknya lebih memilih Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri gabungan itu.

Setiausaha Pemuda PKR Selangor, Ahmad Syukri Abd Razab mempersoalkan mereka yang lebih "selesa" mencalonkan Mahathir daripada bos partinya, Anwar Ibrahim.

"Pakatan Harapan tidak mempunyai nilai lagi. Memulihkan mandat rakyat hanyalah alasan memandangkan mereka tidak melakukan banyak perkara dalam 22 bulan mereka berkuasa, "katanya.

Loading...

Syukri mengingatkan mereka yang bersemangat mahu Mahathir semula bahawa pemimpin veteran itu telah mengabaikan bantahan dari PKR ketika dia menamakan beberapa pemimpin anti-Anwar untuk jawatan penting Kabinet.

Dia merujuk kepada Mahathir yang telah melantik Mohamed Azmin Ali sebagai Menteri Hal Ehwal Ekonomi, dengan mengatakan bekas timbalan presiden parti itu pada akhirnya melakukan pengkhianatan terhadap gabungan PH.

"Sekarang orang yang sama mendesak PKR untuk sekali lagi menerima atok tua ini sebagai perdana menteri."

"PKR harus meninggalkan PH. Serahkan PH kepada Amanah, DAP dan atok,” katanya, dalam ucapan yang kemudian dia katakan kepada FMT.

Loading...

"Tetapi terserah kepada kumpulan DAP, Amanah dan Mahathir jika mereka ingin maju membentuk kerajaan tanpa PKR jika mereka mempunyai sokongan yang cukup," tambahnya.

Gabungan PH, yang terdiri daripada PKR, Amanah dan DAP, serta Warisan yang berpangkalan di Sabah dan empat anggota parlimen yang berpihak kepada Mahathir, sepatutnya mengumumkan calon perdana menteri semalam, dalam kempennya untuk kembali ke kuasa persekutuan melalui suara keyakinan parlimen.

FMT sebelumnya melaporkan bahawa PH telah bersetuju untuk melantik Mahathir untuk jawatan tertinggi, dengan Anwar sebagai timbalannya, di bawah perjanjian "hitam putih" baru.

Keputusan itu tidak sesuai dengan penyokong Anwar, yang menuduh Mahathir melanggar janjinya untuk menyerahkan jawatan itu kepada Anwar semasa pemerintahan 21 bulan PH. – FMT/Terjemahan Cinca



Join our Telegram Channel
Telegram