Doktor KKM jawab hinaan Dr Amalina terhadap amalan doktor di Malaysia



Sebagai kakitangan warga KKM, saya mengesahkan bahawa amalan "siapa makan garam terlebih dahulu" bukanlah amalan yang dipraktiskan di Malaysia secara membuta tuli.

Tak kira di UK mahupun di Malaysia, terdapat beberapa peringkat seniority. Dan sudah pasti, pandangan dan pendapat mereka yg lebih senior dan berpengalaman diraikan. Ini norma dimana jua kita berada.

Dalam lapangan saya selaku pakar radiologi, kami sentiasa berdiskusi antara satu sama lain dalam apa jua kes yang sukar. Semua pandangan dari consultant, senior dan junior diambil kira.


Dan saya juga mengambil pandangan dari para junior saya. Dan tidak sedikit pun merasakan ianya perbuatan yang hina.

Ketua jabatan saya juga pernah beberapa kali meminta pandangan kami semua dan beliau juga menerima dan melaksanakan pandangan yang kami sarankan.

Ini membuktikan bahawa setiap keputusan kami adalah dari pandangan secara kolektif. Bukan ditentukan melalui siapa yang makan garam terlebih dahulu.

Dan ini adalah amalan yg norma di Malaysia. Bukan sebagaimana yang beliau dakwakan.


Walaubagaimana pun, saya menerima pandangan dan teguran Dr Amalina. Ini sekali lagi membuktikan bahawa saya selalu senior yang banyak makan garam dari Dr Amalina menerima kritikan dan pandangan Dr Amalina.

Satu lagi bukti keterbukaaan di Malaysia, kita dapat lihat bagaimana Dr Muhaya dikritik dengan hebat oleh para Dr celebriti yang tak cukup makan garam (jauh lebih junior) dari beliau. Dan Dr Muhaya tidak malu untuk memohon maaf jika kenyataan beliau menyebabkan para Dr celebriti terasa hati.

Bukankah ini menunjukkan amalan "siapa makan garam" di Malaysia bukanlah satu amalan biasa di Malaysia?

Dr Aznil Hisham


ARTIKEL BERKAITAN:



Suka-suka je hina doktor Malaysia.



Dulu janji nak berbakti kepada tanah air tapi haprak.



Join our Telegram Channel
Telegram