Pendakwah kecam Fasha Sandha, tak faham agama lepas tu pertahan kesalahan



“Semalam saya buat posting Aisha memakai baju cute Santa Claus, tiba-tiba ramai pula ustaz dan ustazah netizen masuk.”

Itu antara kata-kata pelakon Fasha Sandha selepas perkongsian video memperlihatkan anak perempuannya dikec4m ramai.

Fasha sebelum itu memakaikan anaknya Aisha Amaira dengan kostum Santa CIaus yang dimuat naik di laman Instagram beliau pada Ahad.

Bagaimanapun tndakan itu mengundang kec4man netizen kerana menganggap ia dilihat tidak menjadi contoh yang baik bagi seseorang beragama IsIam.


Fasha atau nama sebenarnya Nur Fasha Sandha Hassan, 36, bagaimanapun tampil menjelaskan kostum tersebut bukan bertujuan untuk meraikan perayaan Krismas seperti yang didakwa segelintir netizen.

“Dah tak ada kerja gamaknya, ramainya ustaz dan ustazah jadian ini.

“Apakah masalahnya anak saya pakai kostum itu, hanya untuk suka-suka, kata mereka… saya nak menyambut Krismas. Habis itu kalau pakai cheongsam dan sari? Salah juga ke? Har4m ke?

“Hello, tolonglah jangan buat IsIam jadi rumit sangat. Takkan la pakai baju Santa Claus pun salah?

“Janganlah bagi orang t4kut dengan IsIam. Bare in mind wahai saudaraku sekalian,” kata Fasha menerusi laman Instagram miliknya pada Isnin.


Isteri kepada aktor Aidil Aziz itu juga memuat naik paparan skrin beberapa komen daripada netizen yang mengatakan sebagai seorang beragama IsIam tidak dibenarkan untuk menyambut perayaan tersebut.

Dalam pada itu, pelakon filem Ada Apa Dengan D0sa ini turut menegaskan pemakaian tidak melambangkan seseorang itu mempunyai hati yang baik atau tidak.

“Come on la, pemakaian tidak melambangkan hati seseorang pun. Bukan bererti pakai jubah itu baik.

“Jangan nilai orang bab pemakaian boleh tak?

“Depan mata saya… ada juga perempuan yang menutup aurat sepenuhnya, belajar tinggi ke universiti tapi pengot0r, pem4las dan selalu mel4wan cakap orang tua.

“Ada yang luarannya nampak sosial, belajar SPM saja tapi pembersih, utamakan solat, mengutamakan keluarga dan menghargai orang lain. Jadi, kenapa nak nilai dari luaran,” ujarnya.


Sementara itu, kakak kepada pelakon Elisya Sandha ini memohon agar netizen berhenti meng3cam dan mengikuti akaun laman sosial selebriti yang tidak disukai.

“Cukup-cukuplah nak cari kesalahan orang lain. Pokok pangkalnya hati. Dah tak ada kerja, anakku Aisha Amaira yang baru empat bulan pun nak kec4m sebab pakai kostum ini.

“Get a life please. Tak habis-habis nak kec4m, orang melamar secara terbuka pun korang sibuk nak kec4m, orang sweet buat video YouTube pun korang k3cam?

“Cakap bab agama… tak suka, unfollow sudah. Tak habis nak kec4m artis.

“Eh tak suka, tak payahlah tengok, banyak lagi benda lain yang lebih utama untuk difikirkan daripada nak cari kesalahan orang lain.

“Cuba tengok diri sendiri punya silap. Saya pun tak sempurna,” katanya.

Fasha telah buang gambar 

Mungkin menyedari kesilapan tersebut, Fasha Sandha telah memadam gambar tersebut. Hasil carian di IG beliau, tidak ada lagi gambar anak beliau memakai baju seperti Santa Clause

Firdaus Wong tampil menegur selebreti

“Is ok kalau kita kurang faham metodologi beragama. Is ok kita kurang faham hukum dan hakam. Is ok.

“But it is not ok andai kita kurang faham tetapi kita buat buat faham lalu mempertahankan kesalahan kita dengan logik yang sebenarnya tidak logik menurut metodologi agama.

“Ulama berbeza isu ucapan Krismas tetapi Ijmak haram sambut Krismas malahan l4rangan memakai pakaian menyerupai pakaian khusus agama lain juga jelas tetapi kita pertahankan dengan hujah logikal yang tidak tepat. Lalu disokong oleh peminat yang t4ksub selebriti.

“Jikalau kita kata asalkan niat kita baik dan masih Muslim andai berpakaian dan menyambut perayaan agama lain, maka saya fahamlah suatu masa dahulu ada pelakon melakonkan adegan ranjang kerana niatnya ‘berlakon’. Apakah suatu hari orang akan berzin4 lalu menjustifikasi bahawa niatnya baik!

“Semoga Allah kurniakan kefahaman agama buat kita semua.

“*Yang belum Muslim kalau nak komen dan sindir kami Muslim pasal Krismas ni, fikir sebelum anda memulakannya. You will get yourself into quicksand.” – trendingsangat


ARTIKEL BERKAITAN:




Join our Telegram Channel
Telegram