Scammer Macau Scam akhirnya kantoi selepas pamer kemewahan di media sosial



Jika anda pernah mendapat call yang kononnya dari pihak berkuasa, memberitahu bahawa anda disaman ribu-ribu, puluh ribu atau ratus ribu. Itulah dia Macau Scam.

Sindiket ini diberi nama Macau Scam kerana modus operandi ini pernah popular di negara tersebut dan kini dilakukan di Malaysia.

Kebanyakan yang ditipu adalah orang kampung, orang pencen, warga emas, ibu bapa kita, tidak terlepas juga mereka yang berpendidikan.

Kumpulan ini pula tidak malu dan tidak takut menunjukkan kemewahan di media sosial.


Walaupun wajah mereka seperti orang Melayu Muslim namun ia tidak menghalang mereka dari menunjukkan kehidupan gaya ala kafir barat dengan berparti, berpakaian seolah mahu terkeluar payu dara mereka, dilengkapi dengan pelbagai jenis dadah dan arak untuk dinikmati ketika berseronok.

Menurut seorang netizen yang menggunakan nama iesya_toh, scammer ini dilindungi oleh beberapa orang pegawai polis yang menjadikan mereka semakin berani dengan kegiatan menipu wang orang ramai.

Menurut iesya_toh lagi, scammer ini juga cuba 'menghalalkan' wang mereka dengan melabur di dalam perniagaan yang majoritinya adalah dikendalikan oleh artis-artis Malaysia.

Kebanyakan artis-artis tersebut tahu dari mana datang hasil kekayaan scammer ini namun sebahagiannya menutup sebelah mata, kata iesya_toh lagi. Sejauh mana kebenarannya tidak diketahui.


Mangsa atau rakan kongsi scammer terbaru seperti yang dilaporkan oleh media adalah Shuib Sepahtu yang telah dipanggil oleh SPRM untuk disoal siasat.

iesya_toh mendedahkan scammer ini telah membuka sebanyak lima outlet perniagaan yang dimiliki oleh Shuib Sepahtu.

Tetapi kini lima orang scammer Macau Scam telah berjaya diberkas dan didakwa di mahkamah.

Diharap pihak berkuasa dapat menangkap dan menghukum saki baki scammer yang masih bebas jika ada.

Selepas ini kita mungkin akan merindui call dari scammer-scammer ini minta duit dari kita. – Cinca


ARTIKEL BERKAITAN: Shuib Sepahtu dipanggil SPRM




Money laundering tu macam ni.... Macau scam tipu duit orang. Dapat untung misalannya 100 juta. Duit ni adalah duit...

Posted by Nabeel Naqie III on Monday, October 5, 2020


Please subscribe



Please subscribe


Please subscribe




Join our Telegram Channel
Telegram