Polis, SKMM sedang kesan individu fitnah Speaker Melaka



Polis merampas kamera litar tertutup (CCTV) dan merakam keterangan saksi berhubung penyebaran berita palsu yang mengaitkan Speaker DUN Melaka Ab Rauf Yusoh yang dituduh melakukan serangan seksual.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Huzir Mohamed, berkata pihaknya merakam keterangan individu yang dikaitkan dengan penyebaran berita itu.

"Polis membuka kertas siasatan mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

"Kami telah merakam beberapa kenyataan daripada saksi-saksi dan orang yang didakwa juga.


"Polis juga membuat rampasan CCTV dilokasi yang dikatakan," katanya dalam sidang media di Bukit Aman, hari ini.

Pada 19 Okt lalu, polis mengesahkan sedang menyiasat penyebaran berita membabitkan Speaker DUN Melaka itu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Malaka, ACP Mohd Nor Yhazid ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan kertas siasatan dibuka di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

"Siasatan dibuka di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998," katanya ringkas.


Seksyen 500 Kanun Keseksaan adalah berkaitan fitnah terhadap seseorang.

Manakala Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 pula adalah berkenaan seseorang yang menggunakan internet atau telefon untuk menyebar berita palsu yang boleh dikenakan tindakan undang-undang.

Sementara itu, Huzir berkata polis dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multi Media (SKMM) akan mengesan pihak yang memuat naik berita palsu berkenaan.

"Dengan kerjasama SKMM, polis juga akan kesan pihak yang buat hantaran berkenaan," katanya. – Mkini
Join our Telegram Channel
Telegram