KJ dikecam kongsi hantaran palsu Zahid, Najib sokong Anwar



KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin (KJ) menafikan pernah menyatakan sokongannya kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

Beliau berkata, dakwaan kononnya beliau menyokong Ahli Parlimen Port Dickson itu, berdasarkan satu surat yang ditularkan di media sosial hari ini sebagai tidak mewakili dirinya.

"Jika surat itu benar, saya ingin menyatakan secara tegas bahawa pendirian presiden parti tidak mewakili suara saya. Saya tidak menyatakan sokongan untuk Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri.

"Saya harap Ahli Parlimen UMNO lain akan menyatakan pendirian mereka dengan jelas. Mari kita lihat siapa yang ada angka," katanya dipetik menerusi laman Intagramnya hari ini.


Khairy antara pemimpin UMNO terawal yang menafikan dirinya pernah menyatakan sokongan kepada Anwar sebagai Perdana Menteri ketika pengesahan ketulenan sama ada surat itu benar atau tidak masih belum dijelaskan secara rasmi oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Hari ini, tular di media sosial sepucuk surat menggunakan kepala surat Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) tersebar kononnya ditulis oleh Ahmad Zahid kepada Yang di-Pertuan Agong.

Intipati surat bertarikh 11 Oktober itu menyatakan Ahli Dewan Rakyat UMNO memberi sokongan kepada Anwar sebagai calon Perdana Menteri kesembilan.

Sementara itu netizen dilihat mula mengecam hantaran yang dibuat oleh KJ.

Semalam KJ membuat satu hantaran tangkapan layar dari satu portal yang memaparkan kenyataan palsu "Terdedah: Najib, Zahid menulis kepada Istana sokongan terhadap Anwar" disertai dengan kapsyen "Sekarang anda tahu".


Netizen mula mempersoalkan tindakan KJ yang seolah-olah mengiyakan kenyataan palsu yang dikongsikan di instagram beliau.

Sebelum ini KJ pernah membuat kesalahan sama dengan memuat naik kenyataan palsu tanpa diselidik dahulu kesahihahnya.

Salah satunya adalah dengan menjadi ahli politik paling awal mengucapkan tahniah kepada remaja yang kononnya mendapat biasiswa dari pihak NASA.

Bukan menjadi satu rahsia lagi, KJ telah menunjukkan permusuhannya terhadap bekas perdana menteri Najib Razak dan Presiden Umno Zahid Hamidi semenjak kejatuhan kerajaan Barisan Nasional pada PRU ke-14 yang lalu. – Bharian / Cinca



 
ARTIKEL BERKAITAN:
 

Join our Telegram Channel
Telegram