Sebab mengapa sebilangan dalam Umno marah dengan Muhyiddin dan mungkin sokong Anwar



Apakah alasan mengapa ada orang dalam Umno marah dengan Muhyiddin dan mungkin menyokong Anwar?

Simple. Sebilangan orang dalam Umno kesal kerana Najib Tun Razak dihukum - yang sepatutnya tuduhan digugurkan - sementara kes terhadap Ahmad Zahid Hamidi diteruskan dan tuduhan itu juga tidak digugurkan - dan mereka merasakan Rosmah Mansor juga mungkin akan dihukum dan hukuman penjara .

Orang-orang Umno ini mengharapkan Muhyiddin Yassin mengatur agar tuduhan terhadap Najib, Zahid, Rosmah, dan lain-lain, dijatuhkan sebagai balasan atas sokongan Umno dalam menjadikannya Perdana Menteri atau PM8.

Sebagaimana yang diketahui tuduhan dan dakwaan ke atas mereka adalah bermotifkan politik semata-mata, kata sebahagian orang Umno.


Sebaliknya, Muhyiddin tidak "membalas" sokongan yang diberikan Umno kepadanya.

Sebab kedua dan sama pentingnya ialah Umno tidak diberi cukup atau lebih banyak jawatan Kabinet.

Memandangkan Umno mempunyai lebih banyak kerusi daripada Parti Pribumi Bersatu, mereka seharusnya menjadi “big brother” dan Bersatu “little brother”, dan bukannya sebaliknya.

Sejak 1951, Umno selalu menjadi “big brother” dalam Parti Perikatan dan kemudian dalam Barisan Nasional.

Hari ini, Umno harus menjadi "orang kedua" kepada Bersatu, dan ramai di dalam Umno tidak suka.


Ramai dalam Umno mahu melihat kejatuhan Perikatan Nasional

Umno sendiri sedang menghadapi perebutan kuasa dalaman yang "ringan" dengan puak Najib BossKu, puak Zahid Hamidi, puak Tok Mat, dan puak Hishammuddin Tun Hussein - dengan sebahagian dalam Umno menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad, ada yang menyokong Muhyiddin Yassin dan ada yang menyokong Anwar Ibrahim (dan ada yang menyokong Najib kembali sebagai Perdana Menteri).

Kemudian ada di dalam Umno yang tidak peduli pihak mana yang menang selagi mereka "mendapat sesuatu". Orang-orang ini hanya mahu menyokong pemenangnya - sama seperti DAP yang mengumumkan mereka menyokong Mahathir, dan / atau proksi Mahathir Shafie Apdal, tetapi bersedia untuk menukar sokongan mereka kepada Anwar jika dia mendapat majoriti.

Dengan kata lain, sama seperti DAP, orang-orang Umno ini akan menyokong siapa sahaja yang menjadi pemenang, tidak kira siapa.



Ramai yang berpendapat bahawa Umno harus menjadi “big brother” dan Bersatu sebagai “little brother”, bukan sebaliknya



Ramai dalam Umno merasakan sekiranya Parlimen dibubarkan dan diadakan pilihan raya, Pakatan Harapan, khususnya Bersatu, akan dihapuskan dan Barisan Nasional akan kembali berkuasa. Oleh itu, mereka mahu Perikatan Nasional runtuh sehingga Parlimen dapat dibubarkan dan pilihan raya akan diadakan.

Kesimpulannya adalah, ramai orang Umno tidak boleh terima menjadi nombor dua dan di Perikatan Nasional mereka merasakan mereka nombor dua dengan Bersatu menjadi nombor satu. Dan mereka merasa jika PRU15 diadakan, Umno-Barisan Nasional dapat memenangi kerusi yang cukup untuk membentuk kerajaan dan menjadi nombor satu lagi, bersama atau tanpa PAS. – Malaysia Today


ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram