Bekas ketua hakim negara Richard Malanjum sokong Warisan PRN Sabah



KOTA KINABALU, 13 Sept - Setelah desas-desus berterusan bahawa beliau akan bertanding dalam pemilihan negara, mantan ketua hakim negara Tan Sri Richard Malanjum akhirnya mengumumkan menyokong calon Upko yang berpihak kepada kerajaan di Kota Belud hujung minggu ini.

Bekas hakim tertinggi di negara ini melancarkan jentera pilihan raya Upko di Kadamaian, sebuah konstituen di daerah Kota Belud di sini, dan memberikan pidato untuk menyokong kerajaan pimpinan Parti Warisan Sabah.

"Dalam tempoh kempen ini, kita mesti ingat bahawa banyak pihak mendakwa bahawa mereka memperjuangkan hak-hak Sabah. Tetapi adakah mereka benar-benar ikhlas?


"Kami mahu parti-parti tempatan yang ikhlas dalam perjuangan mereka untuk mengembalikan hak-hak Sabah, bukan pihak-pihak yang mencalonkan diri untuk membuat satu lagi 'pintu belakang' yang lain bagi membolehkan Umno masuk sekali lagi ke Sabah untuk mengawal kita. Hati-hati dengan itu,” katanya seperti dikutip The Borneo Post.

Malanjum, yang telah bersara tahun lalu setelah 28 tahun dalam bidang kehakiman, menjadi spekulasi kuat bahawa beliau akan bertanding di kerusi Bingkor atau Moyog.

Tetapi pembahagian kerusi meletakkan wakil presiden Warisan, Datuk Darrell Leiking di kerusi Moyog, setelah rundingan agar Warisan bertanding di kerusi Inanam, yang awalnya disasarkan oleh Leiking, gagal.


Malanjum dilihat sebagai penyokong kuat kerajaan Warisan dan ketua menteri Datuk Seri Shafie Apdal, baru-baru ini telah membekalkan dan menyumbangkan banyak alatan ujian, alatan antigen dan peralatan perubatan Covid-19 kepada pihak kesihatan negeri.

Pada majlis pelancarannya semalam, setelah penamaan calon, Malanjum mengatakan bahawa kerajaan Warisan Plus patut dipilih bagi membolehkan negeri itu mengembalikan kekayaannya, meningkatkan royalti minyaknya dan mendapatkan hak milik tanah asli yang telah ditangguhkan selama beberapa dekad.

Upko mengetuai calon Kadamaian, Datuk Ewon Benedick, yang juga mantan menteri pembangunan luar bandar Sabah, di kerusi tersebut. – Malaymail / Cinca


ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram