TERKINI: Anwar janji gugur kes Zahid, Najib jika jadi PM-9



UMNO tidak akan menghalang ahli parlimennya daripada menyokong Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri ketika beliau berusaha membentuk Kerajaan Persekutuan.

Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, beliau dimaklumkan bahawa banyak ahli Parlimen Umno dan Barisan Nasional telah menyatakan sokongan mereka terhadap Anwar.

Zahid mengatakan bahawa Umno dan Barisan Nasional tidak secara rasmi menjadi sebahagian daripada Perikatan Nasional, tetapi menyokongnya di Parlimen.


"Perikatan Nasional dibentuk berdasarkan sokongan ahli Parlimen sahaja," katanya.

Awal hari ini Anwar mengatakan bahawa beliau mendapat cukup sokongan dari ahli parlimen untuk menumbangkan kerajaan Perikatan Nasional dan beliau telahpun memohon untuk mengadap DYMM Yang di-Pertuan Agong.

Anwar telah menawarkan untuk menjauhkan Najib dari penjara, sesuatu yang tidak ditawarkan oleh Muhyiddin Yassin pemimpin Umno.

Anwar Ibrahim telah berjanji untuk menggugurkan kes rasuah terhadap Najib Tun Razak dan Ahmad Zahid Hamidi sekiranya Umno menyokongnya untuk mengambil alih jawatan Perdana Menteri ke-9.


Zahid tidak akan secara terbuka menyokong Anwar sebagai PM ke-9 tetapi dia juga tidak akan menghalang mana-mana Ahli Parlimen Umno atau Barisan Nasional menyokong Anwar.

Tanggungjawabnya sekarang adalah menunggu Anwar untuk mendapatkan majoriti dan mengemukakan kesnya kepada DYMM Yang di-Pertuan Agong dan mengangkat sumpah sebagai PM ke-9.

DAP mengambil pendirian yang sama. Mereka akan menyokong Shafie Apdal sebagai PM ke-9, tetapi jika Anwar dapat majoriti dan Seri Paduka Baginda Agong bersetuju untuk Anwar mengambil alih jawatan PM, maka DAP juga akan menyokong Anwar. – Malaysia Today


ARTIKEL BERKAITAN:
 

Join our Telegram Channel
Telegram