Mahathir, 4 MP cabar pelantikan speaker Dewan Rakyat



Bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad bersama empat ahli parlimen hari ini mengemukakan permohonan di mahkamah bagi mencabar pelantikan Azhar Harun dan Azalina Othman di Dewan Rakyat.

Kesemua plaintif ialah ahli parlimen yang disingkirkan daripada Bersatu. Selain Mahathir, turut menyertai permohonan tersebut ialah ahli parlimen Jerlun, Mukhriz Mahathir; Dr Maszlee Malik (Simpang Renggam), Amiruddin Hamzah (Kubang Pasu) dan Shahruddin Md Salleh (Sri Gading).

Kelima-lima plaintif memfailkan saman pemula di pejabat Pendaftaran Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kira-kira jam 2 petang hari ini dan dilakukan melalui firma guaman Law Practice of Rafique.


Loading...

Menurut kenyataan media hari ini Azhar - yang diundi menjadi Yang Dipertua Dewan Rakyat pada 13 Julai lalu - menjadi defendan pertama, manakala Azalina sebagai defendan kedua.

Seorang lagi timbalan Azhar, Mohd Rashid Hasnon dan Setiausaha Dewan Rakyat Nizam Mydin Bacha Mydin masing-masing diletakkan sebagai defendan ketiga dan keempat.

Mereka memohon mahkamah mengisytiharkan bahawa pelantikan Azhar dan Azalina sebagai tidak sahih, melanggar Perlembagaan Persekutuan atau Peraturan Tetap Dewan Rakyat.


Loading...

Plantif juga meminta mahkamah mengeluarkan perintah agar ahli parlimen diberi peluang mencalonkan nama lain untuk mengisi kekosongan jawatan tersebut, yang sebelum itu dipegang oleh Mohamad Ariff Md Yusof.

Kelima-lima plaintif juga menuntut pengisytiharan bahawa jawatan Speaker dan Timbalan Speaker Dewan Rakyat masih kosong sejak 13 Julai.

[Berita lanjut menyusul] – Mkini

ARTIKEL BERKAITAN:



Join our Telegram Channel
Telegram