6 kakitangan Al Jazeera dipanggil ke Bukit Aman



ENAM kakitangan agensi berita antarabangsa, Al Jazeera bersama tujuh peguam hadir ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman untuk diambil keterangan, 8.50 pagi hari ini.

Mereka hadir kira-kira sejam awal seperti dijangka oleh pengamal media dipercayai bagi mengelak liputan media.

Loading...

Pegawai polis memberitahu bahawa kesemua kakitangan agensi berita itu sudah ke pejabat Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT) untuk di ambil keterangan.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) memanggil pengendali Al Jazeera dan wartawannya untuk disoal siasat berhubung dokumentari yang diterbitkan media antarabangsa itu mengenai cara Malaysia menangani pendatang tanpa izin dalam usaha mengekang penularan Covid-19.

Selasa lalu, Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador dilaporkan berkata tindakan itu diambil susulan beberapa laporan polis yang dibuat susulan isu terbabit.

Loading...

"Dalam masa terdekat akan dipanggil, lagi cepat lagi bagus, ambil keterangan dan selesaikan kes. Saya secara rasmi memang tahu kertas siasatan sudah dibuka.

"Mereka akan dipanggil untuk jawab beberapa soalan. Peruntukan perundangan apa yang akan digunakan, sama ada bawah Kanun Keseksaan atau Akta Hasutan 1948 bakal ditentukan selepas mereka jawab soalan," katanya. – Hmetro

ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram