Dr M: Sekarang bukan masa untuk PRU



BEKAS Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata sekarang bukanlah masanya untuk mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU) susulan keadaan politik semasa negara.

Katanya, jika ia diadakan, ia tidak akan sama dengan pilihan raya sebelum ini kerana tidak ada kempen dan perhimpunan besar-besaran.

Beliau berkata, jika pilihan raya diadakan sekarang, beliau tidak pasti sama ada Tan Sri Muhyiddin Yassin akan mendapat majoriti melebihi Pakatan Harapan (PH).

"Jika rakyat memilih untuk memberikan dia majoriti, tidak ada apa yang boleh saya lakukan," katanya pada sidang media di Yayasan Kepimpinan Perdana hari ini.

Loading...

Ditanya apa yang beliau lakukan sekiranya kembali membentuk kerajaan, Dr Mahathir berkata, beliau akan membersihkan kerajaan dan agensi berkaitan.

"Kita ada idea dari segi ekonomi, peluang pekerjaan. Tetapi saya tidak akan beritahu anda.

"Saya pernah menguruskan beberapa perkara seperti ini sebelum ini dengan beberapa orang," katanya.

Pada sidang media sama, beliau mendakwa kerajaan hari ini menggunakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk memberi tekanan kepada pembangkang.

Ia susulan SPRM menahan seorang pemimpin Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) bagi membantu siasatan berhubung kes kehilangan wang Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Loading...

Katanya, cara itu adalah sama digunakan ketika pemerintahan sebelum PH.

"Kita dapati mereka selepas dua tahun PH, kaedah ini kembali lagi iaitu dengan memberi tekanan menggunakan cara yang tidak sepatutnya.

"Jika SPRM terus mengenakan tekanan kepada kami, saya dengan agresif akan memberikan publisiti mengenai perkara ini," katanya.

Dalam perkembangan lain, Dr Mahathir turut memaklumkan bahawa beliau tidak mempunyai sebarang masalah dan sedia dengan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Kalau dia ada masalah dengan saya, itu saya tidak tahu," katanya. – Hmetro



Join our Telegram Channel
Telegram