Pendedahan Apandi: Gopal Sri Ram hanya mampu kata 'no comment'



PETALING JAYA: Hakim Mahkamah Persekutuan yang telah bersara, Gopal Sri Ram enggan mengulas mengenai dakwaan Mohamed Apandi Ali bahawa dia meminta bekas peguam negara untuk menangkap Najib Razak kerana kesalahan yang tidak ditentukan pada Januari 2018.

Dalam catatan di Facebook semalam, Apandi mengatakan Sri Ram telah memberitahunya bahawa perintah penangkapan itu dikeluarkan oleh pemimpin pembangkang ketika itu Dr Mahathir Mohamad.

"Tun M menyuruh saya menemui kamu," katanya mendakwa Sri Ram.

"Tun M mahu kamu menangkao Najib di pejabat Perdana Menteri, kamu pergi esok jam 2 petang, kami sudah uruskan pihak Polis Putrajaya untuk lakukan apa yang perlu mengikut arahan kamu."


Loading...

Ketika dihubungi, Sri Ram, yang kini menjadi peguam dan pendakwaraya 'ad hoc' dalam perbicaraan yang berkaitan dengan 1MDB, mengatakan bahawa dia tiada komen mengenai tuntutan itu.

Apandi diberhentikan dari jawatannya setelah gabungan Pakatan Harapan, yang dipimpin oleh Mahathir, mengambil alih kuasa persekutuan dalam pilihan raya 9 Mei 2018.

Dalam catatan Facebooknya, dia mengatakan bahawa dia mempunyai bukti dalam bentuk saksi mata dan rakaman CCTV di atas pendedahannya itu.

Dia mengatakan bahawa Sri Ram datang ke rumahnya dengan seorang peguam muda China, kononnya untuk membicarakan penolakannya terhadap perwakilan dalam kes jenayah.

"Selepas itu, tiba-tiba Gopal kata bahawa soal akaun firma guaman itu sebenarnya hanya merupakan alasan untuk bertemu saya. Gopal kata dia ada agenda yang lebih besar untuk bertemu saya."


Loading...

Setelah memberitahu mengenai dakwaan Mahathir, dia mengatakan Sri Ram meyakinkannya bahawa aturan telah dibuat untuk hakim untuk mengeluarkan perintah reman terhadap Najib.

"Bro, kamu akan jadi hero di mata rakyat dan akan mencatat sejarah sebagai Peguam Negara pertama untuk menangkap seorang Perdana Menteri yang masih berkuasa.

"Jangan risau, kami dah letakkan pelan-pelan asas, apa yang aku perlu sekarang adalah untuk engkau setuju."

Apandi mengatakan bahawa dia memberitahu Sri Ram bahawa dia akan memikirkannya walaupun dia mendakwa yang terakhir menginginkan tindak balas segera.

"Pada ketika itu, saya dan keluarga saya teruk diserang di media sosial oleh pihak pembangkang dan juga cybertrooper pihak kerajaan," tambahnya.

Pada bulan Julai 2015, 'task force' mula menyiasat Najib lebih RM42 juta dana SRC International dan RM2.6 bilion lagi terdapat di akaun peribadinya.


Apandi, yang menggantikan Abdul Gani Patail sebagai AG pada akhir Julai 2015, membersihkan Najib dari sebarang kesalahan dalam kedua-dua kes tersebut pada Januari 2016.

Bagaimanapun, pihak pendakwaan membuka semula kes-kes tersebut pada bulan Jun 2018. Najib kemudiannya didakwa atas kesalahan pecah amanah, penyalahgunaan kuasa dan pengubahan wang haram.

Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali akan menyampaikan keputusannya mengenai sama ada membebaskan atau mensabitkan Najib dalam kes SRC International pada 28 Julai.

Najib juga menghadapi empat tuduhan menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan rasuah berjumlah RM2.3 bilion dari dana 1MDB dan 21 tuduhan pengubahan wang haram yang melibatkan jumlah yang sama.

Dia juga dituduh mengganggu laporan audit akhir 1MDB.

Kedua-dua perbicaraan masih di peringkat pendakwaan. – FMT/Terjemahan-Cinca

ARTIKEL BERKAITAN: Terdedah: Dr M arah Gopal Sri Ram pujuk Apandi Ali tangkap Najib





Join our Telegram Channel
Telegram