Dr M: Kita akan pecat Muhyiddin



'Pengerusi' Bersatu Dr Mahathir Mohamad berkata bahawa parti itu akan memecat presidennya Muhyiddin Yassin.

Bercakap pada sidang media di ibu pejabat Bersatu petang ini, Mahathir berkata keputusan memecat Muhyiddin hanya akan dibuat oleh Majlis Tertinggi melalui sidang mesyuarat.

"Ya, kami harus memecatnya. Tetapi kami harus mengadakan sidang Majlis Tertinggi," katanya.

Loading...

Mahathir berkata demikian ketika menjawab soalan wartawan sama ada beliau menganggap Muhyiddin telah mengkhianati parti atau tidak dengan mengumumkan keluar dari Pakatan Harapan (PH) tanpa persetujuan Majlis Tertinggi.

Persoalan itu timbul selepas Mahathir dikatakan 'dipecat' oleh setiausaha kerja Bersatu, Muhammad Suhaimi Yahya kerana duduk bersama pembangkang pada sesi parlimen 18 Mei lalu.

Suhaimi, yang difahamkan berada di kem Bersatu yang berpihak kepada Muhyiddin, menyebut bahawa Mahathir dan empat anggota parlimen Bersatu lain yang duduk di blok pembangkang didakwa melanggar perlembagaan parti, dan dengan itu secara automatik keanggotaan parti mereka dibatalkan.

Loading...

Namun, Mahathir dan beberapa ahli parlimen Bersatu yang lain menolak keputusan Suhaimi dengan mengatakan bahawa mereka tidak mempunyai kuasa untuk membuat keputusan itu.

Susulan itu, Mahathir hari ini mengatakan bahawa dia malah memutuskan untuk memecat Suhaimi dari jawatan sebagai setiausaha kerja Bersatu kerana membuat keputusan melebihi bidang kuasanya.

"Jadi, sekarang Suhaimi bukan lagi setiausaha kerja. Oleh itu, dia tidak lagi berhak menulis surat apa pun bagi pihak parti atau bahkan menggunakan kepala surat Bersatu," kata Mahathir.

Bekas perdana menteri itu mengatakan bahawa dia kini telah melantik seorang lagi anggota parti, Shazmi Miah sebagai setiausaha kerja baru untuk menggantikan Suhaimi. – Mkini





Join our Telegram Channel
Telegram