Ambiga bantah penahanan Patrick Teoh hina TMJ



KUALA LUMPUR, 10 Mei - Datuk Ambiga Sreenevasan hari ini mengatakan kegusarannya dengan penahanan pelakon dan juruhebah radio Patrick Teoh di atas komen yang dibuat terhadap Putera Mahkota Johor, Tunku Ismail Ibrahim.

Beliau berpendapat bahawa Teoh telah memberi kerjasama dengan pihak polis, dan oleh itu beliau tidak perlu direman selama tiga hari.

"Apa yang berlaku kepada @patrickteoh sangat membimbangkan. Apa perlunya reman apabila beliau telah memberi kerjasama dengan pihak polis?" Hantaran yang dibuat melalui akaun Twitternya.

Loading...

“Patrick berumur 73 tahun dan tidak layak ditahan. Lebih-lebih lagi pada waktu ini ia dapat membahayakan kesihatannya,” tambahnya, merujuk pada penularan wabak Covid-19 sekarang.

Sentimen Ambiga disuarakan oleh Ahli Parlimen Petaling Jaya, Datuk Maria Chin Abdullah.

“Sangat setuju. Tolong lepaskan dia,” kata Maria memetik tweet Ambiga.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay mengatakan awal hari ini Teoh telah direman selama tiga hari bermula hari ini hingga 12 Mei untuk memudahkan siasatan.

Loading...

Dia mengatakan bahawa Polis Johor menerima laporan daripada orang ramai yang mendakwa bahawa suspek yang berusia 73 tahun itu telah didakwa menghina Tunku Ismail, yang juga terkenal dengan julukan TMJ, dan institusi kerajaan Johor dalam catatan Facebook dengan nama "Patrick Teoh".

Ayob Khan berkata polis telah memulakan siasatan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana kandungan jelik dan menyinggung, dengan hukuman denda maksimum RM50,000 atau hukuman penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya,

Dia mengingatkan masyarakat agar tidak menyalahgunakan media sosial untuk menyebarkan "berita palsu" yang akan menimbulkan rasa tidak puas hati, mengancam dan juga menyentuh sensitiviti. – MalayMail/Cinca

ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram