Zahid: Cadangan dah beri, tunggu TYT umum



MELAKA, 4 Mac - Kesemua 13 anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) di Melaka akan dipertimbangkan untuk jawatan ketua menteri di bawah cadangan pakatan baru, kata Pengerusi BN Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Presiden Umno berkata beliau telah menyampaikan cadangan ini kepada Yang Dipertua Negeri Melaka Melaka Dr Mohd Khalil Yaakob pada mesyuarat pagi ini.


Loading...

"Kami membincangkan cara terbaik untuk menyelesaikan kebuntuan politik di Melaka. Kami akan menghormati sebarang keputusan yang dibuat oleh Tuan Yang Terutama (TYT) (Mohd Khalil) berdasarkan cadangan yang dikemukakan dan selaras dengan kuasa yang diberikan kepadanya.

"Kami faham ada yang mungkin menghantar surat ke TYT Melaka mengenai calon untuk jawatan itu dan kami di Umno-BN akan menghormati keputusan yang dibuat oleh TYT," katanya pada sidang media di Ayer Keroh di sini hari ini.


Loading...

Isnin lalu, dilaporkan bahawa Mohd Khalil menerima perwakilan bahawa Ketua Menteri Adly Zahari tidak lagi menyokong sokongan majoriti di Dewan Undangan Negeri Melaka dan Mohd Khalil akan melantik ketua menteri baru tidak lama lagi.

Terdahulu, Ahmad Zahid mengadakan mesyuarat tertutup dengan 15 anggota Dewan Undangan Negeri Melaka - kesemua 13 dari BN, ADUN Rembia Datuk Muhammad Jailani Khamis (PKR) dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Batu, Datuk Norhizam Hassan Baktee (DAP).


Loading...

Walau bagaimanapun, wakil dari Bersatu Datuk Mohd Rafiq Naizamohideen (Paya Rumput) dan Datuk Noor Effandi Ahmad (Telok Mas), yang dilaporkan menyokong pakatan baru untuk Melaka, tidak berada dalam mesyuarat itu.

Ahmad Zahid berkata beliau tidak akan mengetahui pencalonan ketua menteri daripada parti-parti yang bukan sebahagian daripada BN.


Loading...

"Memandangkan kebijaksanaan TYT dan pandangannya yang luas sebagai bekas diplomat dan ahli politik, dia pastinya akan membuat keputusan terbaik untuk Melaka," katanya.

Ahmad Zahid juga berkata BN akan menerimanya jika Mohd Khalil memutuskan untuk membubarkan DUN. – Bernama


Loading...


Please subscribe

ARTIKEL MELAKA:

Join our Telegram Channel
Telegram