Kerajaan baharu jangan campur urusan mahkamah: Annuar Musa



KUALA LUMPUR - Kerajaan gagasan Muafakat Nasional yang baharu dibentuk perlu memastikan mereka tidak sesekali mencampuri urusan mahkamah, misalnya menggugurkan tuduhan kes berprofil tinggi yang melibatkan anggota parti mereka.

Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa berkata, semua pihak perlu menghormati sistem peraturan perundangan dan pengasingan kuasa di antara eksekutif, legislatif dan kehakiman dengan tidak mencampuradukkannya dengan kepentingan politik.

Loading...

"Walau bertukar kerajaan, sistem peraturan perundangan tetap berjalan seperti biasa, maka sebagai pihak eksekutif tidak boleh campur tangan. Kalau kita hormati konsep itu maka tiada kebimbangan.

"Kalau kita campur tangan dengan menarik balik kes mereka yang didakwa, rakyat akan kata kerajaan tidak hormati undang-undang dan badan kehakiman tidak bebas, maka jangan sampai konsep itu ternoda," katanya kepada Bernama ketika ditemui.

Loading...

Beliau berkata demikian selepas menjadi panel jemputan bersama Pengerusi Biro Dasar dan Strategi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Datuk Dr Rais Hussin dalam program 'BERNAMA 7.45', terbitan Bernama TV, yang bertajuk 'Hala tuju dan Cabaran Perdana Menteri ke-8' di sini malam ini.

Bagaimanapun beliau berkata, sekiranya wujud tuduhan-tuduhan yang bermotifkan politik yang menyaksikan pemimpin diheret ke mahkamah tanpa bukti dan asbab kukuh, maka ia perlu dihentikan.

Loading...

Annuar berkata, dalam masa sama, terpulang kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sama ada mahu melantik mereka bagi melengkapkan barisan Kabinet mengikut pertimbangan dan kewajaran beliau.

"Kalau lantik atau tidak lantik, jangan hukum kerana seseorang itu tidak bersalah selagi tidak dibuktikan. Maka saya yakin Perdana Menteri akan menggunakan kebijaksanaan dan pengalaman politik beliau dalam memilih barisan Kabinetnya," katanya.

Loading...

Dalam pada itu, beliau berkata, tiada tempat di kerajaan Muafakat Nasional untuk mereka yang rasis dan mahu menjadi hero kepada hanya satu bangsa tertentu sahaja.

"Meskipun gagasan ini didominasi orang Melayu, namun kita tidak seharusnya melihat kebajikan satu kaum sahaja. Kabinet hanya untuk mereka yang menghargai kemajmukan dan sama-sama mainkan peranan.

Loading...

"Saya pasti Perdana Menteri akan membariskan wakil rakyat pelbagai kaum di dalam Kabinetnya. Insya-ALLAH, Muhyiddin tidak akan memilih orang yang mendukung sikap rasis atau cauvinis," katanya. – Bernama

ARTIKEL BERKAITAN: Muhyiddin sah angkat sumpah sebagai PM ke-8


Join our Telegram Channel
Telegram